De Rigo neemt Rodenstock Eyewear over

Op 1 juli jl. was het officieel: de overname van Rodenstock Eyewear, leverancier van Porsche Design en Rodenstock, door De Rigo, de Italiaanse eyewearfabrikant met 26 merken in zijn portfolio. Over de redenen van de overname en de gevolgen daarvan sprak Team Eyeline met Rick Hogendoorn, Country Manager De Rigo Benelux en UK – in het schitterende nieuwe onderkomen in de vestingwal van Naarden-Vesting.

 

“De reden voor de overname is tweeledig”, vertelt Rick. “Enerzijds om het merkportfolio aan te vullen en anderzijds om de dekkingsgraad over de wereld te verhogen. De Rigo is heel goed vertegenwoordigd in Amerika en Zuid-Europa, met een prachtig portfolio van 26 merken. En Rodenstock Eyewear is weer heel sterk in de Benelux, Scandinavië en DACH. Een verstandige keuze dus; De Rigo heeft nu een luxe herenmerk als Porsche Design en een echt optiekmerk als Rodenstock Eyewear. Dus merktechnisch gezien is het een goede keuze geweest én de dekkingsgraad in Europa wordt beter. Wij worden nu beter vertegenwoordigd in Zuid-Europa en zij kunnen gebruikmaken van het netwerk van Porsche Design en Rodenstock in Noord-Europa. In Amerika hadden wij een distributiepartner, en omdat De Rigo ook heel sterk in Amerika is vertegenwoordigd, hoeven wij niet meer met een partner te werken, maar kan De Rigo dat in eigen beheer doen”.

 

Lokaal en inspirerend
Toen het voornemen tot de overname er lag, reisde Rick naar Longarone, de Italiaanse thuisbasis van De Rigo. Het plan van de board was voor de Benelux een hub in München te openen. “Dat zou betekenen dat alles voor West- en Midden-Europa vanuit München geregeld zou worden. Maar ik vind dat we dichter bij onze klanten moeten zitten en niet alles kunnen aansturen vanuit een kantoor in München. Ik heb de board kunnen overtuigen van het belang van lokaal aanwezig zijn voor de klanten, voor support, de marketingactiviteiten en de sales. Er werd voorgesteld een onderkomen te zoeken in Amsterdam, maar wij hebben met heel veel opticiens gesproken – want we vinden het belangrijk wat onze klanten ervan vinden – en zij waren niet enthousiast over dat idee, onder meer vanwege het parkeren. En bovendien, als klanten ons bezoeken, willen we niet dat ze alleen komen voor de producten en een brand training. We vinden het persoonlijke aspect ook belangrijk. De bezoeken die we hier op kantoor gaan plannen, worden business en leisure. Naarden-Vesting leent zich daar perfect voor. Centraal gelegen, makkelijk bereikbaar, gratis parkeerplaatsen voor  onze deur, en een plek die historie en heel veel sfeer ademt. We hadden het geluk deze ruimte, die hoort bij Het Arsenaal van Jan des Bouvrie, te kunnen huren. Daar zijn we heel blij mee! We zijn een bijzondere showroom aan het inrichten waar alle collecties gepresenteerd kunnen worden. Dat betekent niet dat onze accountmanagers onze opticiens niet bezoeken – het team wordt zelfs tweemaal zo groot –, maar het is ook wel eens fijn voor een klant om even buiten de winkel te zijn om keuzes te maken. We kunnen hier alles laten zien, campagnes doornemen en bespreken hoe we samen kunnen optrekken om de brillen te verkopen aan de eindconsument. Al die dingen kun je hier heerlijk in een inspirerende omgeving doen”.

 

Campagnes
Een van de speerpunten van Rodenstock Eyewear was de goed doordachte marketing. Opvallende en aansprekende campagnes met aantoonbaar resultaat. Dit zal niet veranderen. “In onze 360 graden-campagnes tikken we alle onderdelen van de customer journey aan. Met online advertenties, maar ook gepersonaliseerd, met een call to action, een shop window en nog veel meer. Die campagnes zijn vrij succesvol, mag ik wel zeggen. We gaan deze nu ook doorvoeren voor de andere merken, aangevuld met componenten uit Italië die we kunnen gebruiken. Op die manier kunnen we ook profiteren van hetgeen in Italië wordt ontwikkeld. En dat gieten wij in een vaatje dat perfect past bij de zelfstandige opticien”.