SILMO 2024: Het momentum van heden en toekomst

SILMO Parijs 2024 is klaar om alle spelers uit de optieksector te verwelkomen met meer dan 900 exposanten die deelnemen aan het evenement en 1.500 merken uit 144 landen over de hele wereld die aanwezig zijn om hun aanbod te presenteren. Dit belangrijke evenement vindt plaats op een 75.000 m² grote locatie (hallen 6 & 7) en biedt een eersteklas platform voor een diepgaande blik op de nieuwste technologische ontwikkelingen, productinnovaties en trends die de toekomst van de optiekindustrie op wereldwijde schaal vormgeven.

Het succes van SILMO Parijs is te danken aan de omvang en de diepgang van het aanbod, dat alle onderdelen van de sector omvat: brillen, glazen, machines, verkooppuntlay-outs en -stands, winkelketens en aankoopcentrales, opleidingen, enz. Als internationaal kruispunt voor de zakenwereld dankt de beurs zijn succes ook aan de vele hulpmiddelen voor evaluatie en analyse en de unieke ruimtes voor het uitwisselen van ideeën om de toekomst van de optiek-brillenindustrie beter te kunnen zien, gegroepeerd onder de noemer SILMO NEXT. Dit concept verklaart de intentie van de beurs om aan de spits te staan van de esthetische en technologische uitdagingen van een sector die sterk gericht is op de toekomst.

Eric Lenoir, directeur van de SILMO-beurzen, onderstreept de transformerende impact van kunstmatige intelligentie op de optiekbranche: “Van slimme, met AI uitgeruste brillen tot revolutionaire hulpmiddelen voor opticiens, de mogelijkheden zijn enorm. Stel je brillen voor die direct een taal kunnen vertalen via een geïntegreerde camera of mechanismen die preventief ernstige gezondheidsproblemen detecteren, zoals hartaanvallen of de ziekte van Parkinson. Deze snelle ontwikkeling vereist een snelle aanpassing van professionals, want zonder adequate training zou AI mogelijk traditionele opticiens kunnen vervangen.
Tegelijkertijd zorgt de opkomst van technologieën zoals 3D-printen in de winkel voor een herdefiniëring van de fabricage van brillen door een toenemende automatisering, waardoor de impact op het milieu afneemt. Deze transformatie zal opticiens in staat stellen zich te richten op diensten met een hoge toegevoegde waarde, waarbij ze echte adviseurs worden voor visueel comfort en preventieve gezondheidszorg, en zelfs functies zoals audiotechnologie en valpreventie integreren.
In dit zich voortdurend ontwikkelende landschap is het voor opticiens van vitaal belang om deze veranderingen goed te begrijpen, zodat ze relevant en succesvol kunnen blijven. Meta kondigde zelfs aan dat connected brillen binnen enkele jaren smartphones zullen vervangen, waardoor de traditionele rol van de opticien zal veranderen. Om essentiële spelers te blijven, moeten professionals de winkelervaring opnieuw uitvinden en het aanbod opnieuw richten op klantenservice en innovatie, terwijl ze het economische model moeten herzien om concurrerend te blijven in het komende decennium”.

2024 SILMO PARIS blijft zijn intentie benadrukken om voorop te blijven lopen in de esthetische en technologische uitdagingen van een industrie die vooruit kijkt naar de toekomst. Van 20 tot 23 september bieden de verschillende ruimtes van de beurs de mogelijkheid om de optiek-brillenindustrie van de toekomst te ontdekken, een weerspiegeling van deze ambitie om voortdurend een stap voor te blijven.