MIDO 2024 vond afgelopen weekend plaats en was een daverend succes. Verspreid over de drie dagen zag het evenement 40.000 bezoekers, onder wie onze eigen Mandy en Miranda. Dat is een toename van 11 procent ten opzichte van vorig jaar. De bezoekers kwamen uit 160 verschillende landen om bij de 1.200 exposanten langs te gaan.
“Voorafgaand aan de opening van de show hadden we gehoopt op een toename van het aantal bezoekers ten opzichte van vorig jaar. Dankzij de inspanningen van iedereen en het vertrouwen dat de industrie elk jaar in ons stelt, hebben we het ambitieuze doel dat we onszelf gesteld hadden bereikt”, merkte MIDO President Giovanni Vitaloni op. “In de hele expositieruimte waren we getuige van actieve verkoop en grote belangstelling van kopers die hier waren mede dankzij ons partnerschap met ITA-Italian Trade Agency, waar Made in Italy synoniem is met kwaliteit, uitmuntendheid en transparantie. De aanwezigheid van de hele toeleveringsketen zorgde voor vitaliteit en diversiteit van vraag en aanbod, waardoor MIDO de enige beurs in de branche is met dit kenmerk”.
Zichtbaarheid in traditionele media (kranten, radio, tv), sociale netwerken en digitale platforms, in Italië en over de hele wereld, is ook een graadmeter voor het succes van de brillenshow. Dit jaar hebben ongeveer 400 geaccrediteerde journalisten de show bijgewoond en meer dan 150 artikelen gepubliceerd, alleen al tijdens de 3 dagen van de MIDO, in Italiaanse, Franse, Duitse, Argentijnse, Britse, Amerikaanse, Indiase en Nederlandse media, om er maar een paar te noemen.
Net zo belangrijk was de online activiteit van de vele gebruikers die in realtime interactie hadden met de show. De sociale kanalen bereikten 50% meer mensen dan vorig jaar en de inhoud van het evenement genereerde meer dan 2 miljoen impressies. Er waren meer dan 250.000 interacties en 25% meer gebruikers downloadden de App, een aanzienlijke toename in gebruikspercentage, mede dankzij de nieuwe tool voor exposanten waarmee ze bezoekers op hun stand konden registreren.
De MIDO 2024 Digital Edition, met bijna 12.000 abonnees, zag een toename van het aantal showcase-pagina’s, van 650 in 2023 naar 845 dit jaar, wat duidelijk maakt hoezeer exposanten het steeds voordeliger vinden om persoonlijke deelname te combineren met virtuele activiteit.
Te midden van de MIDO-gangpaden en stands zijn deals sluiten en netwerken de essentiële toegevoegde waarde, de motor die elk jaar vele bedrijven van over de hele wereld ertoe aanzet om deel te nemen aan de beurs in Milaan. Maar MIDO is ook cultuur, kruisbestuiving, uitwisseling van ideeën over de toekomst van de industrie en interactie tussen praktische en potentiële oplossingen. Dat verklaart waarom de conferenties in de OTTICLUB-ruimte zo waardevol zijn. In deze altijd overvolle arena draaiden de 2024 discussies met hooggeplaatste gasten als Diego Dalla Palma, Ico Migliore en Ernst Knam om schoonheid, design en passie. Geïnterviewd door Francesco Morace voor de reeks bijeenkomsten van MIDday Talks, bogen de gasten zich over het nieuwe, minder stereotype model van schoonheid dat momenteel op de voorgrond staat in de wereld van de esthetiek, gestructureerde duurzame lichtheid in design en ambachtelijke intelligentie – een noodzakelijke terugkeer naar de wortels. De MIDday Talks gaan door in 2024.
Duurzaamheid stond ook in de schijnwerpers met de presentatie van het CSE: Certified Sustainable Eyewear-programma – vrijwillige internationale certificering van productduurzaamheid – geregistreerd en gepromoot door ANFAO. Er was ook tijd ingeruimd voor het actuele thema inclusie met de conferentie over inclusieve taal in het Empowering Optical Women Leadership Program, tijdens de presentatie van de resultaten die een jaar na de start van het programma zijn bereikt. Het programma ondersteunt vrouwen in leidinggevende posities in de brillenindustrie, georganiseerd door ANFAO, gesponsord door Fondazione Marisa Bellisario en ondersteund door de Ente Bilaterale Occhialeria. “Duurzaamheid en inclusie zijn twee onderwerpen die ANFAO na aan het hart liggen en dat hebben we dit jaar duidelijk gemaakt met de presentatie van twee belangrijke projecten die de werkelijke, zichtbare inspanningen van de vereniging op dagelijkse basis in de brillenindustrie benadrukken met als doel deze te verbeteren en nog concurrerender te maken”, verklaarde ANFAO President Lorraine Berton.
De medisch-wetenschappelijke aspecten van brillen kwamen aan bod tijdens 3 ronde tafels gericht op bijziendheid en presbyopie. Een belangrijke gezamenlijke overeenkomst over dit onderwerp werd voorgesteld tijdens de bijeenkomst onder de titel “Presbyopie en multifocaal voorschrijven van brillenglazen: de ideale weg voor de patiënt van de oogarts naar het optiekcentrum en vice versa”, gepromoot door de ANFAO Lens Group, Federoƫca en Fabiano Gruppo Editoriale. Voor de allereerste keer werd er een ontwikkelingsprogramma gepresenteerd waarbij de oogarts de opticien een nieuw recept kan voorschrijven dat gebaseerd is op de grotere hoeveelheid informatie die de medische wereld tot zijn beschikking heeft over de momenteel beschikbare oplossingen, en dat de opticien, wanneer er zich specifieke situaties voordoen die een medische interventie vereisen, met toestemming van de patiënt, kan doorgeven aan de oogarts die vervolgens de omstandigheden kan onderzoeken op basis van belangrijke achtergrondinformatie.
En tot slot de MIDO AWARDS, een belangrijk aandachtspunt op dag twee, waarbij de optiekcentra, exposanten en professionals uit de branche werden geëerd die zich elke dag op verschillende gebieden inzetten om zichzelf en hun beroep te verbeteren, ten gunste van de hele toeleveringsketen. Alle prijswinnaars zijn te vinden op de officiële site mido.com.
De volgende MIDO vindt plaats van 8 tot 10 februari 2025 in Fieramilano Rho.