B&M Optiek naar EyeCare Groep

De EyeCare Groep, eind 2021 opgericht door acht onafhankelijke Nederlandse optiekbedrijven, steekt nu ook de grens over. Met 140 aangesloten winkels is deze groep ondernemers sinds kort ook actief in België. Eyeline sprak met Luc Mangodt van B&M Optiek in Oostende, die net de overnamegesprekken heeft afgerond.

“Midden vorig jaar werden wij door de EyeCare Groep gecontacteerd, en besloten we om eens samen te zitten en te peilen naar hun manier van werken en de bedoeling met de Belgische tak van de groep”, vertelt Luc. “Al van bij het eerste gesprek bleek dat het klikte, zowel met ons als met ons personeel. Met de mensen van de EyeCare Groep hadden we onmiddellijk het gevoel dat we dezelfde visie deelden over optiek en ondernemen, misschien ook omdat het eerder gesprekken zijn als collega’s onderling, want zij hebben zelf allemaal een achtergrond in de optiek, en beheren ook high end zaken. Ze kennen de stiel en de markt door en door”.

Samen sterker
“De EyeCare Groep beheert al een heel aantal topwinkels in Nederland, en wil dit nu ook in België gaan realiseren. Voor ons zijn de grootste voordelen van een samenwerking met deze groep dat je bij een beresterke groep terechtkomt. Het samengaan van mooie, grote optiekzaken, zorgt ervoor dat we samen sterker in de markt staan, en nog beter kunnen presteren.

Naar onze mening is customer experience dé weg naar succesvol ondernemen. Wij blijven op het hoogste niveau werken, ons type klant gaat voor beleving, service, persoonlijke aanpak en deskundig advies. De samenwerking met de EyeCare Groep geeft ons het gevoel dat we nu ook extra worden ondersteund op het gebied van onder andere training en assortiment. Zo voorzien wij nu bijvoorbeeld in driemaandelijkse interne trainingen. Door onze kennis te delen, staan we nog sterker in het veld, en kunnen we op die manier nog beter presteren”.

Trouw aan eigen identiteit
“Wat voor ons ook heel belangrijk is, is dat onze eigenheid gerespecteerd wordt. Wij behouden onze eigen naam, ons eigen team, onze eigen manier van werken, onze collecties. Ook aan onze unieke band met Oostende, en de plaatselijke promoties die we er voeren, hoeft niets te veranderen. De EyeCare Groep neemt dit niet over, maar geeft eerder raad, en stuurt bij waar mogelijk.
Praktisch gezien verandert er voor ons heel weinig. De samenwerking wordt niet gecommuniceerd naar de buitenwereld, dus voor onze klanten verandert er niets, en onze manier van werken blijft dezelfde. Als zaakvoerders hopen we om een beetje meer tijd te krijgen voor onszelf, daar de verantwoordelijkheden van de winkel nu gedeeld worden, zowel op gebied van people management, marketing, collectiekeuze, ondersteuning bij acties enzovoorts. Die ’ontzorging’ brengt ons hopelijk wat extra vrije tijd”.