Zicht stellen mensen als zintuig waarschijnlijk het meest op prijs. Men leert graag van de wereld om zich heen. Van het bekijken van enorme landschappen tot de kleinste details, mensen zien graag schoonheid in iedere dag. Echter vergeten ze vaak dat de visuele prestaties sterk gelinkt zijn aan het visuele welzijn. Het is dus zeer belangrijk om als opticien de ogen van je klanten regelmatig te checken.
Zonlicht is prachtig, maar bevat ook heel veel onzichtbare straling, dat erg schadelijk is voor de ogen. UV-stralen kunnen weefsel beschadigen en degeneratieve ziektes veroorzaken. Ook IR-stralen kunnen schadelijk zijn. De ogen kunnen er warmer door worden en daardoor ontsteken. Ook is er kans op vroegtijdige veroudering van de ogen.
In de zomer beschermt de klant de huid tegen UV licht, door kleren aan te trekken en in te smeren met zonnebrand. Maar ze vergeten vaak de ogen. Het is belangrijk ogen te beschermen met een bril die op zijn minst UV100% bescherming heeft, of beter UV400. Sommige glazen hebben zelfs een speciale IR bescherming, die de ogen beschermen tegen het warm worden en verouderen.
Zelfs in mistig weer is het voor je klanten belangrijk om de ogen te beschermen. Wolken zijn gemaakt van miljoenen watermoleculen die de de zonnestralen kunnen aanpassen. Hetzelfde geldt wanneer licht wordt gereflecteerd door zonnige oppervlakten, zoals bij de zee, of wanneer er sneeuw ligt. De schittering kan voor ongemak zorgen en op den duur leiden tot slecht zicht en oogziektes. De meeste straling is niet zichtbaar met het blote oog, maar is er wel degelijk. Polar lenzen kunnen het licht minimaliseren dat ontstaat door gepolariseerd licht. Brillenglazen die behandeld zijn met een speciale niet-reflecterende behandeling zorgen er bovendien voor dat de meeste reflecties verdwijnen op glimmende oppervlaktes, zoals glas.
‘Well-Seeing’ is een campagne gemaakt om mensen bewust te maken van de gezondheid van onze ogen. ‘Well-seeing’ is een programma gemaakt om mensen een bewuste keuze te laten maken bij het uitzoeken van zonnebrillen. ‘Well-Seeing’ is een campagne van Barberini, de glasproducent.
Kijk voor meer informatie op de website van well-seeing, www.well-seeing.net.