Voor het eerst zijn er brillenglazen ontworpen speciaal voor contactlensdragers. ZEISS EnergizeMe® helpt de ogen te ‘verfrissen’ na het dragen van contactlenzen.
Deze nieuwe brillenglazen voor contactlensdragers reduceren digitale oogstress en zorgen voor de nodige ontspanning na het dragen van contactlenzen, door een combinatie van 3 verschillende componenten:
Het speciale ZEISS EnergizeMe design houdt rekening met het specifieke kijkpatroon van contactlensdragers, biedt een breed gezichtsveld en zorgt voor het gemakkelijk wisselen van contactlenzen naar een bril en omgekeerd. Een vaste additie, naargelang de leeftijd, ondersteunt het nabijzicht en zorgt voor ontspanning van vermoeide ogen van contactlensdragers, vooral in combinatie met Digital Inside Technology.
ZEISS Digital Inside Technology is een optimalisatie van het brillenglasdesign ter ondersteuning van het typische visuele gedrag in de digitale wereld; het vaker en sneller focussen tussen nabij en veraf. Tegelijkertijd ondersteunt Digital Inside Technology de verschillende leesafstanden van zowel gedrukte als digitale media, voor helder en dynamisch zicht. De ZEISS DuraVision BlueProtect coating filtert een het hoogenergetische blauwe licht. Op deze manier wordt het netvlies beschermd tegen de steeds grotere blootstelling aan blauw licht vandaag de dag, zoals van kunstmatige lichtbronnen en schermen van digitale apparatuur, terwijl het visueel contrast toeneemt voor comfortabel ontspannen zicht.
Een externe draagtest1 met 130 contactlensdragers toont aan dat negen van de tien deelnemers een vermindering in digitale oogstress hebben waargenomen met ZEISS EnergizeMe. Bijna twee-derde van de testpersonen verkozen ZEISS EnergizeMe boven andere brillenglazen. In dit opzicht is het belangrijk te benoemen dat contactlensdragers vaker overschakelen op een bril dan over het algemeen wordt gedacht. Dit blijkt uit een internationale enquête2 met 2400 contactlensdragers die eind 2015 is uitgevoerd door ZEISS. De ondervraagden schakelen voornamelijk over op een bril bij het gebruik van digitale media en, voornamelijk maar niet uitsluitend, in de avond: dit is wanneer het merendeel van de contactlensdragers voor een bril kiest.
ZEISS spreekt over ‘Generatie &’ – dit zijn consumenten die besluiten zowel een bril als contactlenzen te dragen en deze visuele hulpmiddelen even belangrijk vinden. Dit is op te maken uit het resultaat van een studie uitgevoerd door ZEISS waaruit blijkt dat 65 procent van de ondervraagden onderverdeeld kan worden in ‘Generatie &’. Consumenten uit deze groep wisselen graag af tussen een bril en contactlenzen en hechten grote waarde aan de gezondheid van de ogen. Tot nu was er geen product speciaal voor deze doelgroep. ZEISS EnergizeMe voorziet in de behoeften van de contactlensdrager.
ZEISS EnergizeMe brillenglazen zijn beschikbaar in drie types om optimaal te kunnen voorzien in de behoeften van verschillende leeftijdsgroepen.
ZEISS EnergizeMe Unifocaal
Voor contactlensdragers tussen 20 en begin 30
additie + 0.40 dpt
ZEISS EnergizeMe Digital
Voor contactlensdragers tussen 30 en begin 40 jaar
additie + 0.65 dpt
ZEISS EnergizeMe Multifocaal
Voor contactlensdragers van 40 jaar en ouder
additie + 0.75 tot + 4.00 dpt)
ZEISS EnergizeMe is beschikbaar vanaf 12 juni 2017.
Het lijkt nog ver weg maar de organisatie is volop bezig met de voorbereiding van alweer de vierde editie van NICHE, die op 3 september plaats zal vinden. NICHE is dé optical fair van België voor opticiens die zichzelf willen onderscheiden met bijzondere collecties. Ook ZEISS zal aanwezig zijn bij deze inspirerende vakbeurs.
Meer informatie: www.nicheopticalfair.be
EnergizeMe, Digital Inside Technology, DuraVision en BlueProtect zijn geregistreerde handelsmerken® of in afwachting van een handelsmerk van Carl Zeiss Vision GmbH.
1) ZEISS externe dragers test met 130 contactlensdragers en 14 onafhankelijke oogzorgprofessionals in Spanje, 2016. Consumenten acceptatie test.
2) Wereldwijde ZEISS enquête onder 2400 contactlensdragers en 40 oogzorgprofessionals in USA, Duitsland, China en Italië, 2015.