Welkom in de toekomst! Tijdens Opti 2018 kunnen opticiens een kijkje nemen in de toekomst van hun bedrijf. In de nieuwe futureshop, in hal B4, ervaren ze technologische innovaties voor de diagnose- en klantenservice. Bovendien leren ze meer over veelbelovende bedrijfsconcepten, mogelijkheden in digitalisering en hoe ze hun klanten op unieke wijze kunnen laten winkelen.
De Opti van 2018 vindt plaats van 12 tot en met 14 januari in München. Gedurende de beurs kunnen bezoekers de futureshop bewonderen. In deze toekomstige winkel kunnen opticiens ervaren hoe zij hun klanten kunnen blijven prikkelen door middel van virtuele spiegels, interactieve systemen en displays voor winkelvensters en interieurs, 3D printers, softwareoplossingen, high-end technologieën voor consultancy, diagnoses, meet- en screeningsapparatuur, evenals indrukwekkende winkelontwerpen.
“De eisen en behoeftes van de klanten worden steeds strenger,” zegt Bettina Reiter, projectmanager van Opti. “Tijdens hun bezoek aan een specialist verwachten zij niet alleen hoge competenties, first-class service en de nieuwste technologieën, maar ze willen ze zich ook goed voelen en een unieke ervaring krijgen.”
De futureshop is die verdeeld is in een receptie, ervaringsgebied en testgebied. De winkel is ontwikkeld in samenwerking met opticiens, exposanten van de optiekindustrie, experts van de Zentralverband der Deutschen Augenoptiker und Optometristen (ZVA Optometristen) en Aalen University.
De technische uitrusting komt van exposanten zoals Topcon, ZEISS en OCULUS, die vele innovaties presenteren. Heikaus Concept GmbH, zorgde voor de planning en het interieur. “Naast de producten, de persoonlijkheid en de motivatie van het team, is de manier waarop producten worden gepresenteerd een belangrijke factor voor het succes van een winkel.” De futureshop toont de vaklui welke mogelijkheden er zijn met betrekking tot functie, sfeer en comfort in de eigen winkel.
Studenten van de universiteit van Aalen zullen de bezoekers gedurende hun bezoek begeleiden. Bovendien leggen zij de nieuwe technologieën en apparaten uit in het Duits en Engels. Maar bezoekers kunnen ook alleen de futureshop verkennen.
Bovendien biedt Opti rondleidingen over OPTIC 4.0. Hierbij worden hoogtepunten van de exposanten op het gebied van OPTIC 4.0 voorgesteld. De rondleidingen worden aangeboden in het Duits en Engels.
Digitalisering in optometrie is ook een hoofdonderwerp op het forum. Daarom spreekt prof. Dr. Anna Nagl van de universiteit van Aalen over de relevante internationale marktontwikkelingen in haar presentatie “Praxisbeispiel: Geschäftsmodell für den digitalen Augenoptiker”. Op vrijdag om 16:20 uur gaan Gerhard Gammel en Sebastian Meindl de discussie aan met optiekmasters en studenten van het masteropleiding M.Sc. Vision Science and Business aan de Universiteit Aalen. Met hun presentatie willen ze opticiens voorbereiden op het onderwerp ‘digitalisering’.