Philip en Floortje Van der Auweraer

Zo straalt Van der Auweraer bovenlokaal uit

Philip van der Auweraer opende vorig jaar zijn volledig nieuwe optiekzaak in hartje Bornem. Hij voegde twee winkelpanden samen en liet zijn dochter – die voor interieurarchitect studeerde – haar gang gaan.

Het resultaat is een prachtige winkel van 350 m² met een bovenlokale uitstraling. “Het is precies de winkel geworden die we voor ogen hadden”, zegt Philip trots.

Van toevallig pad naar passie

“Het moest een winkel worden waar iedereen zich thuis voelt, en ik nog het meest”, steekt Philip energiek van wal. “Ik ben hier zes dagen op zeven. Omdat ik het nog elke dag ontzettend graag doe. Dat noemen ze dan passie zeker?”

Philip kwam louter toevallig in de optiekwereld terecht. “Ik had geen idee wat ik wilde studeren na het middelbaar. Wetenschappen spraken me wel aan, maar verder dan dat kwam ik niet. Tot mijn vader twee weken voor het begin van het schooljaar een kleine annonce uit de krant had gescheurd. Daarin werd reclame gemaakt voor de IORT-hogeschool, wat nu Odisee is. Je kon er de richting opticien-optometrist-contactlensspecialist volgen. Ik bekeek het curriculum en zag wel wat vakken die me boeiden. Voor ik het wist was ik ingeschreven en volgde ik die opleiding. Ik ben er nog elke dag dankbaar voor. Het leven kan soms van een klein toeval afhangen”.

Groei dankzij visie en doorzettingsvermogen

Nadat Philip afstudeerde, werkte hij twee jaar bij een opticien in loondienst. Maar al snel kriebelde het bij de ondernemende jongeman om voor zichzelf te beginnen. “Wat ik hier doe, kan ik ook voor mezelf doen, was mijn idee. Ik passeerde elke dag door Bornem, wat toen een bruisende gemeente was met wel wat middenstand. Nog steeds trouwens. Ik huurde er een piepklein winkelpand, kocht enkele collecties in en was vertrokken. Die eerste jaren had ik flink wat concurrentie, maar die stopten één na één en zo kon mijn zaak groeien en meer marktaandeel krijgen. Telkens wanneer een opticien stopte, kreeg ik de kans om ook die collecties aan te bieden. Dat heeft natuurlijk flink wat wind in mijn zeilen gegeven”.

Een winkel van de toekomst

Enkele jaren later is de winkel te klein en koopt Philip een pand iets verderop. “Hier woonden we ook en hebben we twintig jaar lang onze winkel gehad. Intussen was het team uitgebreid met mijn vrouw en nog twee personeelsleden, waardoor de ruimte stilaan te klein werd. Toen zag ik dit hoekpand te koop staan en ook de winkel ernaast. Plots zag ik in een soort flits hier mijn winkel liggen. We hebben beide panden dan gekocht en begonnen meteen na te denken over de inrichting. Met een dochter die voor binnenhuisarchitect studeerde, waren we natuurlijk erg gezegend. Zij heeft de winkel grotendeels ontworpen”.

 

Dat ontwerp werd uiteindelijk een proces waarbij het hele gezin was betrokken. “We hadden de winkel van de toekomst in onze gedachten. Daarvoor zijn we inspiratie gaan opdoen in het buitenland. In Rome zagen we enkele heel mooie winkels. Voor onze dochter was dit uiteraard ook een heel interessant project om te doen. Zij is als het ware opgegroeid in de optiekzaak, dus zij had veel voeling met de brillen. Ze kent ons natuurlijk door en door en wist welke ‘look & feel’ we voor ogen hadden en wat bij het imago van de zaak paste. Hierdoor verliep die ontwerpfase heel organisch”.

Transparantie en beleving centraal

Het hoekpand was een nieuwbouw, het andere een bestaand gebouw dat volledig gestript werd. “Uiteindelijk kreeg het pand een soort industrieel karakter met betonnen vloer en een betonnen plafond. Dankzij de hoekligging hebben we extra veel etalageruimte en licht. We hebben alles bewust heel sober en strak gehouden. We hebben verschillende hoekjes uitgebouwd: de kidscorner, lenzencorner en sportcorner. Dit verhoogt de winkelbeleving. Klanten kunnen in ons open atelier heel transparant hun herstellingen of aanpassingen volgen. Dat vind ik een echte toegevoegde waarde. Zo blijf je ook tijdens die handelingen in contact met de klant en andersom. Om deze verbouwing te realiseren, hebben we samengewerkt met veel vakmensen uit de streek. In mijn ogen heeft ook dat een belangrijke meerwaarde”.

De kracht van blijven vernieuwen

Dat Philip op zijn 53ste nog voor zo’n investering gaat, zegt iets over zijn enthousiaste ingesteldheid. “Ik kom nog steeds elke dag met plezier werken. Op deze leeftijd denk je toch nog niet aan pensioen? Ik weet wel dat we volop in een tijd van overnames zitten, maar ik geloof nog steeds in de kracht van de zelfstandige opticien-optometrist. Een goede service bieden en collecties hebben die de klanten aanspreken, dat is ons DNA. En dat heeft de afgelopen dertig jaar prima gewerkt. Ik zie niet in wat daarin zal veranderen de komende jaren. Ik merk wel dat de marketing nu meer digitaal is en we spelen dan ook in op de social media. We moeten blijven innoveren en zorgvuldig onze collecties blijven kiezen, niet op onze lauweren rusten. Dat geeft net de energie om elke dag opnieuw hier met een brede glimlach binnen te stappen en klaar te staan voor onze klanten”.