De digitale levensstijl van jongeren zorgt voor steeds meer visuele klachten. Smartphones, tablets, computers en gameconsoles vragen voortdurend om aandacht, en dus om schermtijd. Volgens optometrist en oprichter van Digithea, Charles Bruninx, vormt dat een groot probleem: “Het is deze screen-time die we willen beperken bij jongeren met risico op myopie”.
Bruninx merkte in zijn praktijk in Hasselt dat traditionele tools voor myopie management wel afremmen, maar niet voorkomen. Bovendien verliezen ze effect wanneer jongeren urenlang naar schermen kijken zonder pauze. “Iedere persoon heeft nood aan een stevige basis visuele educatie om te overleven in deze digitale maatschappij”, zegt hij. Vanuit dat idee ontstond Digithea: een start-up die met innovatieve VR-technologie inzet op visuele opvoeding, aangepast aan de leefwereld van jongeren.
Virtual Reality brengt educatie naar een niveau dat jongeren écht aanspreekt. Door gebruik te maken van VR kan Digithea letterlijk het speelveld van jongeren betreden, de wereld van games.
De voordelen zijn volgens Bruninx duidelijk. “VR zorgt voor immersie, waardoor afleiding beperkt blijft. Het verbindt het gebruik van digitale apparaten met een natuurlijke kijkhouding. En doordat leren in VR actief is, blijft de kennis beter hangen”. Bovendien zorgt de gestandaardiseerde aanpak ervoor dat iedere deelnemer dezelfde kwalitatieve leservaring krijgt, ongeacht de ervaring van de lesgever.
Wie met jongeren werkt, weet hoe moeilijk het is om de aandacht vast te houden. “Een oor in, het andere terug uit, dat is wat jongeren met onze uitleg doen”, zegt Bruninx. “Wij lossen dit op door visuele educatie leuk te maken’’.
Voor opticiens en optometristen biedt het een manier om zich te onderscheiden. Niet door nóg meer uitleg, maar door educatie op een vernieuwende manier aan te bieden, in een virtuele wereld die jongeren begrijpen en onthouden.
Tags: Charles Bruninx, Digithea