Toen Optiek Schellekens in Edegem (België) in 1992 de deuren opende, had eigenaar Peter Schellekens een duidelijk doel voor ogen: een optiekzaak creëren waar vakmanschap, eerlijk advies en persoonlijke service centraal staan. Het partnerschap met ClearVision Group heeft daar niets aan veranderd.
“Ik wilde geen winkel waar mensen gewoon ‘een bril kopen’, maar een plaats waar ze zich gezien en geholpen voelen”, vertelt Peter. “Elke bril die wij afleveren, elk advies dat we geven, elke klant die terugkomt – het is het resultaat van jaren inzet. Succes is geen toeval. Succes is een werkwoord. We groeiden langzaam, door mond-aan-mondreclame, we investeerden in de nieuwste technologieën, in een ruim assortiment monturen en in voortdurende bijscholing met passie voor ons vak. Maar na meer dan 30 jaar ondernemen, begon ik me af te vragen hoe de toekomst van de winkel eruit zou zien. Zal er iemand zijn die mijn zaak wil overnemen? Kan ik ze verkopen op een manier die goed voelt?”
“Vandaag investeren partners actief in onze sector, maar ik wilde geen verkoop aan een keten die alles overneemt, uniform maakt en waarbij het DNA uit de winkel verdwijnt. Ik zocht een partner waarmee ik geleidelijk kan afbouwen, met de zekerheid dat mijn zaak blijft voortbestaan – én verder uitgebouwd wordt met respect voor haar eigenheid. Dit vond ik in ClearVision Group. De organisatie nam de zaak niet over, maar stapte erin als partner. We behouden onze naam, onze aanpak, onze klanten en onze identiteit. Ik blijf nauw betrokken bij de winkel, maar deel nu de verantwoordelijkheid. Niet alleen met ClearVision, maar ook met mijn team – waarvan één collega intussen is doorgegroeid tot vennoot. Dat maakt me oprecht blij”.
“Wat er wél is veranderd? We krijgen nu ondersteuning op vlakken waar ik vroeger zelf mijn weg moest zoeken: strategische marketing, digitalisering, betere aankoopvoorwaarden. Zaken die ook veel tijd en energie vragen en waarvoor we niet opgeleid zijn, maar die steeds belangrijker worden. Dankzij ClearVision kan ik me nu meer concentreren op onze service en de klant merkt geen verschil. Deze samenwerking voelt niet als ‘de winkel verkopen’, maar als samen een nieuwe fase ingaan. De kracht van dit model is dat het dagelijks bestuur bij mezelf blijft. Belangrijke beslissingen, verantwoordelijkheden en bouwen aan de toekomst doen we samen”.
“Mijn advies aan collega’s: maak een keuze waarvan je gelukkig wordt én gelukkig blijft. Denk dus niet alleen aan vandaag, maar ook aan morgen. Ik begrijp de twijfel. Je bouwt een zaak op alsof het je kind is, en het idee dat iemand anders ermee aan de slag gaat, voelt kwetsbaar. Maar ik kan zeggen: met ClearVision voelt het niet als loslaten, maar als delen. En dat geeft rust. Wie ook nadenkt over de toekomst, opvolging, continuïteit of gewoon wat ademruimte zonder je levenswerk meteen los te laten, raad ik echt aan om eens met hen in gesprek te gaan. Voor mij was het geen eindpunt, maar een nieuw begin”.
Tags: ClearVision