Ondernemers staan tegenwoordig voor veel uitdagingen. Als opticien is het tegenwoordig niet alleen van belang dat je goed presteert in de winkel, maar ook online moet je je mannetje kunnen staan. Als vakblad voor de opticien willen wij de ondernemer graag helpen.
Onlangs hebben onze webredacteuren de Web Summit in Lissabon bezocht. Met bijna 60.000 bezoekers uit 170 verschillende landen is de Web Summit het grootste event voor de tech- en online industrie. De meest recente ontwikkelingen en toekomstige projecten worden hier gepresenteerd. Eyeline raakte geïnspireerd door de lezingen van onder andere de CEO’s van booking.com, House of Holland, Amazon en Yahoo, redacteuren van de Amerikaanse en Britse Vogue, de omroepen BCC, CNN en de krant The Guardian, klimaatgoeroe en oud-presidentskandidaat van de VS Al Gore, de artiesten Martin Garrix en Wyclef Jean, YouTube influencers Jenna Marbles en Alfie Deyes en veel meer.
Eyeline raakte geïnspireerd door de lezingen van deze succesvolle ondernemers. Hoe behaalden zij hun succes? Aan de hand van de lezingen tijdens de Web Summit, bieden wij u een serie met tips en tricks, hoe u online nog beter kunt presteren. Dit keer: Hoe bereik je jongeren?
Als je mensen wil bereiken, moet je verkeren in dezelfde kringen als de mensen die je wilt bereiken. Wil je Amsterdammers bereiken? Dan moet je naar Amsterdam gaan. Wil je sporters bereiken? Dan moet je naar de sportschool gaan. En wil je jongeren bereiken? Dan moet je actief bezig zijn met social media.
Jongeren zijn zeer actief op sociale media, zoals Instagram, Snapchat, YouTube en facebook. Door de komst van social media is de online omgeving steeds persoonlijker. Interactie en luisteren naar de klant is steeds belangrijker, want iedereen leest mee! Hierdoor kan social media behulpzaam zijn in het ontwikkelen van een lange termijn relatie met de jongere klant.
De jonge generatie kijkt tegenwoordig geen tv meer. Maar zij houden wel van filmpjes kijken. Dit doen zij dan ook vooral online. Wanneer je jongeren wil bereiken, kan een online video dus zeer effectief zijn.
Het voordeel van de huidige generatie, is dat zij niet houden van ‘perfecte’ en ‘gepolijste’ online berichten. Het hoeft voor hen niet over the top te zijn. Dat is helemaal uit. ‘Be yourself’ is het motto dat tegenwoordig de boventoon voert. Wil je jongeren aanspreken, doe dan maar lekker normaal.
Maak een video van je eigen zaak en plaats het online. Het hoeft niet lang te zijn. 10 tot 20 seconden is al voldoende. Daarna scrollen de meesten alweer door. Bovendien mag het filmpje ook met je telefoon gemaakt zijn. Er zijn ook genoeg gratis bewerkingsprogramma’s te vinden online, waarmee je de video direct online kan zetten. Want nogmaals, het hoeft niet over the top te zijn.
Hoewel een filmpje uiteraard ook een commerciële insteek kan hebben, moet je wel altijd het publiek op de eerste plek zetten. De video moet aantrekkelijk zijn voor de jongere. Door een te doorzichtig commercieel verhaal prikt een jongere meteen Houd het oprecht en dicht bij jezelf. Zo spreek je jongeren effectief aan.
Jongeren zijn actief op meerdere platforms. Dus publiceer je video niet alleen op YouTube, maar bijvoorbeeld ook op Instagram en facebook.
Wij zijn erg benieuwd naar jullie resultaten. Dus heb jij een leuk filmpje gemaakt van je zaak? Stuur het naar ons via facebook of Instagram, of e-mail je filmpje naar webredactie@ltmedia.nl en wij delen de video ook weer voor u op onze kanalen.
Succes met het creëren!