Na het geslaagde weerzien in 2021 belooft de komende SILMO Paris een terugkeer naar een normale en langverwachte editie. Het is dé gelegenheid weer volop deel te nemen aan het hectische tempo van de optische en eyewear industrie, inspiratie op te doen en de toekomst ervan gestalte te geven.
Drie maanden voor de opening zijn de exposanten er helemaal klaar voor. Zowel de vertrouwde, historische, nieuwe, corporate als startup exposanten delen één ambitie: surfen op de dynamiek van deze komende editie, die uniek belooft te worden.
De SILMO Paris is een internationaal platform voor de lancering van nieuwe collecties en merken, en is nu meer dan ooit hét niet-te-missen evenement. Voor 89% van de exposanten en 93% van de bezoekers is de Silmo om talloze redenen essentieel voor de sector: vanwege de gezelligheidsfactor van de beurs, de uitgebreide keuze aan merken en producten, en de manier waarop het informatie combineert met opleiding, innovatie, futurologie en creativiteit.
Creativiteit is de kern van de optiek- en eyewear industrie, en de SILMO Paris is de weerspiegeling hiervan. Met deze insteek lanceert de beurs voor de volgende editie een nieuwe Optical Design Contest 2022, waarvan de jury wordt voorgezeten door de ontwerper en artistiek directeur Emmanuel Gallina. Dit concours werpt een blik op het werk van aanstormende ontwerpers en toekomstige talenten!
De SILMO Paris, die de ontwikkelingen in de sector het gehele jaar door op de voet volgt – heeft dit jaar de SILMO News in het leven geroepen. SILMO News is een maandelijkse ‘live’ uitzending die op een originele manier de sector belicht en die de veelzijdigheid van de vakbeurs onderzoekt – met oog op het heden en de toekomst. De eerste uitzending hiervan was op 24 mei en is terug te vinden op de sociale media van de SILMO Paris. In deze aflevering onthult trendwatcher Dominique Cuvillier de nieuwste trends.
Deze etalage van creatie en innovatie is gestructureerd rond verschillende aanvullende thema’s: conferenties, workshops die zich richten op nieuwe technologieën (metavers, slimme brillen, enz.), lezingen, en niet te vergeten het digital village dat bedrijven die hun high tech producten onder de aandacht brengen en verkopen, samenbrengt.
SILMO Next zal ook de “Meilleurs Ouvriers de France” (De beste ambachtslieden van Frankrijk) in de schijnwerpers zetten.
Dit erfgoed symboliseert de geschiedenis van de eyewear industrie en laat zien dat heden en toekomst met elkaar verweven zijn in creatie en erfgoed.
Daarnaast vindt de bezoeker op SILMO Next het Trends Forum. Een selectie van de beste optiek- en zonnebrilmonturen van de aanwezige exposanten zullen worden gepubliceerd in het digitale tijdschrift TRENDS by SILMO.
Ook de felbegeerde en langverwachte SILMO d’OR prijzen krijgen weer een belangrijke rol toebedeeld. In de vorm van een ‘live’ vitrine gewijd aan innovatie worden de genomineerden en de winnaars van de 2022-editie aan het publiek bekendgemaakt.
Tenslotte, nieuw in 2022, zal de SILMO Next ruimte de creaties tentoonstellen van de winnaars van de eerste OPTICAL DESIGN COMPETITION. Als antwoord op de oproep wordt op de komende Silmo Paris editie in september 2022 een prijs uitgereikt aan de winnaar van het concours.
Om professionals in de optische oogheelkunde te steunen in hun streven naar topprestaties, zal de SILMO Paris opnieuw het onderzoek in de Vision Sciences en de Optica steunen met de SILMO Academy.
Er wordt aan één project, dat door de Wetenschappelijke Raad wordt geselecteerd, een subsidie van 10.000 euro toegekend. Dit jaar zal ook de gelegenheid zijn om de resultaten dan wel de vorderingen te ontdekken van de winnende projecten van de SILMO Academie beurzen van 2021, 2020 en 2019.
Kom ook van 23 t/m 26 september 2022 naar de Silmo Paris in het expositiecomplex Paris Nord Villepinte