Of je nu voor jezelf een cadeau koopt of een ander wilt verwennen, niks is leuker dan een cadeautje uitpakken. Wat daarvoor eerst moet gebeuren is inpakken en inpakken is een kunst! Designwatcher Linda van den Heuvel van WrappIDup, onderdeel van Pacombi Group, deelt vijf verpakkingstrends.
De verpakking is niet zomaar een verpakking maar roept de ontvanger op om iets te doen. Dit kan digitaal zijn, denk aan een QR-code die naar een website leidt of lekker ouderwets een spelletje of een raadsel oplossen.
Wanneer de verpakking totaal iets anders is dan het product daadwerkelijk is, blijft het langer bij mensen in het geheugen zitten. Denk bijvoorbeeld aan worteltjes in een puntzak of wijnen in infuus.
Wanneer je een draagfunctie toevoegt aan de verpakking of het product zelf, maak je de hele ervaring compleet, het maakt het voor de klant gemakkelijker om het vast te houden tijdens het winkelen en op weg naar huis. Met een handvat of een verlenging van de verpakking, met dan een originele opdruk erbij, kan je special editions bijvoorbeeld ook nog promoten.
Veel consumenten zijn gevoelig voor eco- en bioproducten. Wanneer je om je product een kartonnen label hangt met een robuust slagerstouw, dan geef je het een ambachtelijke uitstraling.
Tegen de ambachtelijke trend in, staan geometrische verpakking voor een modern tintje. Bij luxeproducten werkt dit vaak erg goed. Een product met een structuur en vorm die afwijkt van het normale, vierkante exemplaar, springt er vaak uit.
Bron: www.retailtrends.nl