Optiek Tim: kansen in een veranderend optieklandschap

Negen maanden geleden opende Tim Rasschaert zijn eigen optiekzaak in Jezus-Eik, een klein dorpje dat door het Zoniënwoud gescheiden wordt van Brussel. In een tijd van overnames en consolidaties zegde hij zijn job als vertegenwoordiger bij Zeiss op om voor zichzelf te beginnen. “Dit kwam op mijn pad. Het kriebelde om mijn oude passie terug op te nemen. Soms moet je gewoon doen”, begint Tim vastberaden.

Een onverwachte roeping

Opticien worden was nochtans niet echt een jongensdroom. “Ik wist niet goed wat ik wou studeren en dus nam ik een job aan als bediende bij de optiekzaak van een ziekenfonds. Al snel stond ik in de winkel brillen te verkopen. Ik was nog nooit in een optiekzaak geweest, wist eigenlijk niet eens dat het beroep bestond, maar ik voelde meteen dat het echt iets voor mij was”.
Tim ging de opleiding tot opticien-optometrist bij Syntra volgen en werkte enkele jaren in die optiekzaak tot hij een aanbod kreeg om vertegenwoordiger te worden bij Hoya. Zeven jaar later maakte hij de overstap naar Zeiss. “Als vertegenwoordiger moet je vaak wachten in de winkel en dan zag ik die optiekers bezig en dan droomde ik vaak van een eigen zaak. Ik heb dat altijd graag gedaan: in de winkel staan, mensen helpen met een bril te kiezen, nadenken over een oplossing”.

Een optiekzaak overgenomen

Een klein jaar geleden komt Tim professioneel in contact met de vorige eigenaar van de optiekzaak die hij uiteindelijk heeft overgenomen. “Hij zocht een overnemer en vroeg mij lachend of ik geen interesse had. ‘Doe eens een goed voorstel’, heb ik hem lachend geantwoord. Maar intussen maakte die vraag bij mij heel veel los. Mijn oude droom laaide op. Als ik het nog wilde doen, was nu het moment. Uiteindelijk kwam er een mooi voorstel, heb ik me goed laten adviseren en voor ik er erg in had, werden er contracten getekend en champagne ontkurkt om de overname te vieren”.

De kracht van een zelfstandige optiek

De vorige eigenaar had geen opvolging en ging tegen de trend in door principieel niet aan een keten te verkopen. “Ik weet ook wel dat de markt heel hard aan het veranderen is door die overnames en consolidaties, maar net daar zie ik ook opportuniteiten voor de zelfstandige optieker. Alles wordt heel afhankelijk van de locatie waar je gevestigd bent. Veel mensen kiezen voor een bril nog graag een vakman. En dan kom je al snel uit bij een kleine zelfstandige. De nabijheid in een dorp speelt daarbij een rol. Jezus-Eik ligt dan wel in de periferie van Brussel, maar het blijft een kleine lokale gemeenschap waar plaats is voor een zelfstandige optiek”.


Vernieuwing en uitbreiding van de collectie

De winkel die Tim in het voorjaar overnam, was al 32 jaar op dezelfde plek gevestigd. “Het was een traditionele maar goed draaiende zaak met een beperkt aantal collecties. We hebben wat muren gesloopt om meer licht binnen te laten en om de toegankelijkheid te vergroten. Ook wilden we een breder aanbod en hebben we de grote modehuizen vervangen door echte brilontwerpers. Een verandering die trouwens erg gesmaakt wordt door onze klanten.”
Vanaf het begin communiceerden we duidelijk dat we alle service integraal overnamen van de vorige eigenaar. “Ik vond het wel spannend om uiteindelijk die deuren te openen. Je kan je wel omringen met vakmensen voor de boekhouding en dergelijke, maar uiteindelijk moeten die bestaande klanten de weg naar je winkel blijven vinden. Je ziet ze in het begin aarzelend binnenkomen, maar intussen heeft de mond-tot-mondreclame zeker zijn werk gedaan en is die twijfel volledig weg. Als je nieuwe klanten hoort zeggen dat ze gestuurd zijn door een tevreden klant, dan weet je dat je goed bezig bent”.

Groei en verbreding van het doelpubliek

Tim heeft in minder dan een jaar al heel wat veranderingen doorgevoerd. “Die stonden toch vooral in het teken van modernisering en van verbreding van ons doelpubliek. We willen de komende jaren vooral op dat elan doorgaan. Onze naamsbekendheid vergroten en een winkel uitbouwen waar jong en oud zijn gading vindt”.
Deze plannen ondersteunen we met een marketingstrategie die we volledig zelf in handen hebben en die ook gericht is op het lokale publiek. “Verder droom ik ervan om de zaak in een eigen pand te vestigen, maar deze locatie is wel supergoed gelegen”.
Sinds de start heeft Tim nog geen enkele dag spijt gehad van zijn keuze. “Ik open iedere dag met enorm veel plezier en goesting mijn winkeldeur en mijn grootste ambitie is om dat te blijven doen. De zaak draait goed en mijn vrouw, die in het onderwijs werkt, steekt op vrijdag en zaterdag een handje toe. Samen werken we aan de optimale klanttevredenheid, want dat blijft onze grootste troef als lokale handelaar”.
 

Tags: ,