blik in de winkel van Opsin Optics

Opsin Optics en CEO Katrien Willems

De Belgische optiekmarkt kreeg in 2024 een nieuw gezicht met de lancering van Opsin Optics. Geen zoveelste keten met uniforme winkels, maar een merk dat inzet op toegankelijkheid, kwaliteit én lokale verankering. Achter deze visie staat een gedreven vrouw: Katrien Willems, CEO en oprichter van de groep. “We positioneren ons bewust in het midden van de markt. Tussen de ketens en de high-end boetieks in. Toegankelijk, professioneel en persoonlijk”.

Opsin telt momenteel tien winkels in België. De winkel in Woluwé is al volledig vernieuwd en voor na de zomer staat dit gepland voor de vestiging in Wijnegem. Uniek is dat elke vestiging wordt geleid door een zelfstandige optometrist. “Dat was een voorwaarde vanaf dag één”, vertelt Katrien. “We willen dat mensen worden geholpen door professionals die hun vak kennen én de lokale markt begrijpen”.

Die lokale benadering zie je ook in het assortiment: er wordt niet centraal ingekocht. “Het aanbod in Woluwé verschilt bewust van dat in Leuven. We passen ons aan de klant aan, niet andersom.” Die klantgerichte aanpak is meer dan marketing. In de winkels is letterlijk alles opengetrokken. Er zijn geen drempels of gesloten displays. Iedereen mag binnenstappen, passen, rondkijken. “Of je nu een goedkope bril zoekt of een exclusief merk, je bent welkom. Dat gevoel is belangrijk”.

Opsin innoveert ook in dienstverlening. Zo ontwikkelde het bedrijf een concept met 3D-geprinte tijdelijke brillen. “Stel, je valt met de fiets en je bril is stuk. Dan kunnen wij ter plekke een tijdelijk montuur printen met jouw glazen erin. Binnen vijftien minuten loop je weer naar buiten, geholpen en gerustgesteld.” Die praktische innovatie gaat hand in hand met een breder doel: de beleving in de optieksector verbeteren. “We willen klanten de tijd geven, advies bieden zonder druk. We investeren in sfeer, service en gastvrijheid. Je krijgt bij ons ook gewoon een goeie koffie”, lacht Katrien. Opsin is haar missie, haar project, haar overtuiging. “We bestaan ondertussen net een jaar en het verhaal leeft al. Mensen beginnen te praten over Opsin. Dat is het mooiste compliment dat je als ondernemer kunt krijgen”.

Over Katrien Willems

Katrien begon haar loopbaan als muzikante en muziekdocente. Ze was altijd bezig met creëren, leiden, mensen inspireren. Maar op een bepaald moment voelde ze dat ze iets anders wilde. Iets groters. Ze combineerde werk in de retail met een MBA en ontwikkelde zich tot veranderingsmanager bij grote bedrijven. Haar overstap naar de optieksector kwam niet toevallig. “Ik zag kansen in een markt die zou blijven groeien, ondanks concurrentie. Toen Grand Optical zich uit België terugtrok, heb ik gezegd: geef mij die kans. Ik had geen geld, wel een plan en een team”. Dat vertrouwen kreeg ze, en samen met de financiële investering van Standard Investment werd Opsin Optics geboren. Als vrouwelijke CEO in een mannenwereld is Katrien een uitzonde­ ring, maar dat deert haar niet. “Ik amuseer mij. Het is soms pittig, maar ik geloof in wat we doen. En ik geloof in mezelf. Je moet authentiek blijven, integer zijn en nooit opgeven. Dat probeer ik ook aan mijn team én aan andere vrouwelijke ondernemers mee te geven”.

Katrien Willems

Tags: