Marcolin verhoogt winstgevendheid in 2024, omzet blijft op peil

Op 26 maart 2025 maakte Marcolin de voorlopige jaarresultaten voor 2024 bekend. De definitieve goedkeuring door de aandeelhouders volgt op 7 april. Ondanks wereldwijde instabiliteit en economische uitdagingen wist de brillenspecialist zijn winstgevendheid stevig te verbeteren.

Aangepaste EBITDA stijgt met meer dan 10%

De aangepaste EBITDA kwam uit op €85 miljoen, een stijging van 10,2% vergeleken met 2023. De EBITDA-marge op de netto-omzet steeg daarmee van 13,8% naar 15,6% – een duidelijke verbetering van de operationele efficiëntie.

Hoewel de totale netto-omzet licht daalde met 2,2% tot €545,8 miljoen, toont een aangepaste analyse – gecorrigeerd voor wisselkoersen, nieuwe merken en beëindigde licenties – een like-for-like groei van 1,7%.

Sterke groei in EMEA en Azië

De regio EMEA blijft Marcolins belangrijkste markt, goed voor €269,1 miljoen omzet en een like-for-like groei van 6,2%. Ook de Aziatische markt liet een stevige groei zien van 9,6%. De resultaten in de Amerika’s kenden een daling van 7,1% like-for-like, maar blijven significant in omvang met een omzet van €198,6 miljoen.

Daarnaast verbeterde Marcolin zijn netto financiële positie tot €321,3 miljoen, een stijging van €23 miljoen ten opzichte van eind 2023, voornamelijk door positieve operationele kasstromen.

Strategische licenties en exclusieve samenwerkingen

In 2024 verlengde Marcolin licenties met ZEGNA, GCDS, MAX&Co. en Skechers. Ook werden nieuwe samenwerkingen opgezet, onder meer met:

  • Christian Louboutin, dat zijn eerste brillencollectie lanceert tijdens MIDO 2025
  • K-Way®, waarvoor Marcolin het ontwerp en de wereldwijde distributie verzorgt van brillen, inclusief kinder- en skibrillen
  • Abercrombie & Fitch Co., inclusief de merken Abercrombie, Abercrombie Kids en Hollister

Daarnaast werd gewerkt aan de integratie van het eigen merk ic! berlin en opende Marcolin twee nieuwe showrooms in New York en Londen, waarmee de internationale aanwezigheid verder werd versterkt.