Is deze ongekende situatie een obstakel geweest voor een van de belangrijke projecten van het bedrijf?
“We hebben drie interdepartementale projecten in het hele bedrijf. En het virus heeft ze versneld.
De eerste is het beschermen van de opslag. We zijn als merk gegroeid door ons werk naast optiekwinkels. We richten ons op het maken van tools om dat kanaal te beschermen. Daarom hebben we Drive to Store gemaakt, dat de verkoop van onze websites en Flagship-winkel naar het verkooppunt van de optische winkel leidt, waardoor het verkeer en de verkoop bij de verkooppunten van onze handelsklanten worden aangemoedigd.
Het tweede is het project Verantwoordelijkheid, dat de ‘Stichting’ en ‘Duurzaamheid’ omvat, dat we intern “Fuck Plastic” noemen. Onze monturen zijn gemaakt van natuurlijk acetaat en onze glazen zijn gemaakt van mineraal glas. We halen al het plastic uit onze verpakking en vervangen het door duurzame materialen. We controleren ook al onze processen om alles te detecteren wat we kunnen en moeten verbeteren. Maar de beste bijdrage die we kunnen leveren, is het produceren van een duurzaam product en het blijven bouwen aan een merk dat zich inzet voor het milieu.
Onze nieuwste Warriors 2020-campagne is al een stap in die richting. Met de impact van de huidige omstandigheden heeft het nog meer betekenis en transcendentie gekregen. We kunnen met onze eigen ogen zien wat er gebeurt en we willen een bijdrage leveren, maar we kunnen.
Vier jaar geleden hebben we de Etnia Barcelona Foundation opgericht als reactie op deze bezorgdheid. Sindsdien spelen we non-stop onze rol. We reisden door Senegal om een optische winkel zonder winstoogmerk op te zetten en hebben met andere organisaties en vrijwilligers samengewerkt om een bril op sterkte bij kinderen in achterstandsgebieden te krijgen. De Stichting uitbreiden naar onze klanten is iets waar we bijzonder trots op zijn.
Het derde is het project om onze productiefabriek in Barcelona te vestigen in ons hoofdkantoor, verdeeld over zes verdiepingen en een oppervlakte van meer dan 6000 m2. De productie zal op dezelfde plaats komen als het hele ontwerp- en industrialisatieteam, samen met de andere bedrijfsafdelingen. Dit maakt snellere innovatie mogelijk en stroomlijnt de op maat gemaakte capsules en collecties voor onze optiekwinkelklanten.”
Wat kunt u ons vertellen over toekomstige projecten en lanceringen?
“De 2021-collectie is de beste collectie die we ooit hebben gemaakt. Tussen nu en januari introduceren we vijf nieuwe werelden en drie capsules die ons DNA laten zien. Kleur, kunst en innovatie zijn de sfeermuziek voor onze aankomende creaties.
In mei zijn we begonnen met de introductie van IBIZA Vol.2, een unieke collectie voor de optische sector, geïnspireerd op het eerste fluorescerende model van Etnia Barcelona (in 2003). Het zal ons naar die kleurrijke en gelukkige eilandgeest brengen. Het is dat gevoel van vrijheid en zomer waar we vandaag naar verlangen, meer dan ooit. “