“To see the problem you don’t need glasses“ is een campagne die ook personen aanspreekt die geen hinder ondervinden vanwege een slecht zicht. Eyes For The World zet zich in voor gelijke kansen door het zicht van mensen in alle continenten te verbeteren door middel van een aanpasbare bril. Door een samenwerking tussen Koen Van Pottelbergh, de oprichter van de vzw, en vier studenten kwam deze campagne tot stand. De campagne startte begin december voornamelijk in regio Antwerpen. De opbrengst gaat via De Warmste Week van Music For Life naar de projecten van de vzw.
De campagne kan iedereen aanspreken, met of zonder bril. Ieder persoon kan zich inbeelden wat de gevolgen zijn zonder een goed zicht. Het probleem ontkennen is volgens Eyes For The World geen optie. Dat is het achterliggende idee van de driedelige sensibiliseringscampagne opgezet door Linney Brouwers, Babs van Oijen, Silke Debie en Eleni Bosschaerts.
In de promotievideo ervaart het publiek hoe het is om slecht te zien. Zo speelt de campagne in op het gevoel. Cinema Cartoon’s vertoonde een film in slechte kwaliteit. Het publiek reageerde verontwaardigd. Met deze beelden legt Eyes For The World de link met meer dan een miljard mensen die geen toegang hebben tot oogzorg. Zij kunnen m.a.w. niets aan hun situatie veranderen.
In de reeks posters worden verschillende dagelijkse situaties uit twee perspectieven getoond. Het perspectief van een persoon met een slecht zicht en van een persoon met goed zicht. Met andere woorden, de poster is voor de helft wazig en voor de helft scherp van kwaliteit. Met deze insteek wijst de vzw op eenvoudige zaken die zonder goed zicht een moeilijke opgave worden.
Men kan de campagne steunen door een zelfontworpen pakket van wenskaarten te kopen. Dit pakket bevat twee kaartjes ter waarde van € 3,50, of een wenskaart met een daarbij horende pin om op kleding te spelden ter waarde van € 5,-. Ze zijn verkrijgbaar bij Vlaamsekaai 29, 2000 Antwerpen.
Zowel de wenskaarten als de pin kunnen verzender en ontvanger delen op social media met #sharetheeye. Dit is een hashtag om de boodschap verder te verspreiden. De opbrengst gaat via De Warmste Week van Music For Life naar de projecten van de vzw.
EFTW gelooft dat ‘iedereen over de hele wereld het recht heeft op goed zicht’. Daarom delen ze aanpasbare brillen (FocusSpecs) uit aan zij die geen toegang hebben tot oogzorg. Ze zorgen er persoonlijk voor dat de bril goed terechtkomt. Voor het buitenland gaat dit over een kostprijs van €20 In België werken zij samen met ocmw’s en ziekenfondsen.
De kosten van deze methode liggen lager. Het werkt minder omslachtig dan de juiste persoon voor de juiste bril te vinden zoals bij brilleninzamelacties.
De volledige campagne is te zien op de website: www.eftw.jimdo.com.
Meer informatie over Eyes for the World: www.eyesfortheworld.be.