De gemiddelde leeftijd van de online gebruiker stijgt

Dat de gemiddelde leeftijd stijgt, komt ook naar voren in verschillende onderzoeken. 65-plussers zijn meer online. Voornamelijk om te oriënteren op nieuwe producten, online aankopen te doen en de oudere gebruiker zit ook op social media. De voornaamste motivatie om op het internet te gaan is uit gemak en om tijd te verdrijven. 

Welke apparaten gebruiken 65-plussers online?

PC of laptop                  96%
tablet                             47%
mobiele telefoon           37%

Hoelang is de gebruiker online?

totaal online                                         4 uur per dag
waarvan op mobiele telefoon           150 tot 250 keer per dag kijken

Wanneer zijn consumenten online?

Elk moment van de dag zijn er bezoekers online, maar het spitsuur is tussen 20.00 en 23.00 uur.

Welke apparaten worden het meest gebruikt?

Wanneer de 65-plusser nog aan het oriënteren is, wordt dit voornamelijk gedaan op de mobiele telefoon. Als het serieus wordt en de consument tot daadwerkelijke aankoop over wilt gaan, dan gaat de consument voor de uiteindelijke aankoop naar een computer of laptop. Deze switch heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het gebruiksgemak. Een computer of laptop wordt als gemakkelijker ervaren tegenover een mobiele telefoon.

Wat zou u doen als consument?

Stel: u zoekt een nieuwe bril. Online gaat u alvast op zoek naar wat er te koop is en oriënteert bij twee optiekwebsites in de buurt. De eerste website biedt een mogelijkheid om brillen te passen, de tweede heeft deze optie niet. Op welke website blijft u?

Welke klanten passen online brillen?

De gemiddelde leeftijd ligt tussen de 35 en 60 jaar. Sinds vorig jaar stijgt het aantal oudere gebruikers (+60) van de online paskamer (Gemeten over ruim 1.000.000 bezoekers van onze online paskamers). Opa en oma worden door de (klein)kinderen geholpen met de aankopen.

De voornaamste redenen om te laten passen op uw website

  • uw klanten vinden het gemakkelijk. Het kan wanneer het hen uitkomt.
  • de anonimiteit en vrijblijvendheid worden op prijs gesteld.
  • er is een direct en duidelijk overzicht van het aanbod
  • het passen gaat snel, dit nodigt uit om meerdere monturen te proberen.
  • het is gemakkelijk om de gepaste monturen te vergelijken

78% van alle bezoekers past brillen online

Als uw website een online paskamer heeft, trekt u meer bezoekers. Het is dan wel belangrijk dat deze paskamer makkelijk gevonden wordt op de site.

Opticiens die het ‘online brillen passen’ uitdrukkelijk communiceren, zien een stijgend aantal gebruikers en aankopen.

Wilt u de online klant ook in uw winkel?

Neem contact op met Hans Profijt van Brilonline.com voor een vrijblijvend advies of een online paskamer ook voor u zou werken.
Tel (+31) 06 422 066, e-mail: hans.profijt@brilonline.com