Biometrische precisie en toegankelijke preventieve oogzorg

Rodenstock verheft de spreuk ‘meten is weten’ naar een hoger niveau met de nieuwe DNEye® scanner 3. Dit geavanceerde apparaat brengt nog meer parameters in beeld dan de voorganger en biedt daarnaast de mogelijkheid tot preventieve oogzorg in de vorm van een DNEye® oogzorg check. Otto Knoop van Butiq in Scheemda ging als een van de eerste opticiens met de nieuwe technologie aan de slag: “Het is de ideale tool om het maximale uit je kennis, kunde en ondernemerschap te halen”.

De innovatieve technologie achter de DNEye® scanner 3

DNEye® scanner 3 is de volgende stap in Rodenstocks B.I.G. Vision® for All-filosofie. Veel standaard multifocale brillenglazen gaan uit van een standaard statisch oogmodel en zijn daardoor in 98% van de gevallen niet precies afgestemd op de behoeftes van het individuele oog. De DNEye® scanner van Rodenstock brengt daarom meer dan 7000 unieke parameters in kaart.

Naast de exacte biometrische eigenschappen van het oog meet de DNEye® scanner 3 ook de sterkte in het licht én in het donker voor continu scherp zicht in alle lichtomstandigheden. Bijzonder is dat al deze data vervolgens ook daadwerkelijk verwerkt kunnen worden in het brillenglas. Dat resulteert in ’s werelds meest precieze ‘biometrisch intelligente glazen’ op maat, met de naam B.I.G. EXACT®. Otto: “Mooie termen, maar uiteindelijk draait het om de reactie van de klant. En als de eerste reactie is dat het heerlijk helder kijkt, dan weet ik dat de techniek werkt”.

Efficiëntie: meer dan alleen brillenglazen

Toch zijn de brillenglazen voor Otto niet de belangrijkste reden om voor DNEye® scanner 3 te kiezen: “Los van alle mooie glasproducten die je ermee kunt laten maken, biedt de DNEye® mij de mogelijkheid om heel eenvoudig een stuk oogzorg te bieden. De apparatuur van andere glasleveranciers verzamelt vooral technische data voor de brillenglazen”.

“Met de DNEye® kun je daarnaast de belangrijkste graadmeters van ooggezondheid controleren, zoals de traanfilm, de ooglens, de oogdruk en met de DNEye® 3 ook het netvlies. Met één apparaat kies ik dus niet alleen voor een kwaliteitsvast glasproduct, maar heb ik ook een stuk oogzorg in handen. Juist door die efficiëntie kunnen we preventieve oogzorg veel toegankelijker maken. Het hoort nu standaard bij het onderzoek dat we aanbieden, bij het stukje service en zorg dat we leveren. Dat wordt door klanten heel erg gewaardeerd”.

Snelle en complete oogzorg met de DNEye® oogzorg check

Voorheen werkte Otto met DNEye® scanner 2 en een losse fundusscanner, waarbij fundusfoto’s werden doorgestuurd naar een optometrist. Otto: “We waren al vertrouwd met de systematiek van een totaalonderzoek, alleen verspreidden we dat over verschillende apparaten en personen. Het was arbeidsintensief en vergde veel tijd. Nu halen we met één apparaat in een fractie van de tijd die we gewend waren dezelfde informatie binnen”.

Tijdens de DNEye® oogzorg check wordt de gemaakte fundusfoto en de overige informatie gescreend door een AI-module. Die geeft vervolgens per onderdeel een risicorapport. Otto: “Het mooie is dat je bij een verhoogd risico met één druk op de knop alle gegevens die de scanner heeft verzameld kunt doorsturen naar een oogarts, zodat je alsnog een menselijke beoordeling hebt. Het systeem is op heel veel fronten dichtgetimmerd”.

Kunstmatige intelligentie en betrouwbaarheid in oogzorg

Hoe betrouwbaar is zo’n AI-functie? Otto: “Nu moet je er ook op vertrouwen dat een oogarts of optometrist ziet wat hij of zij moet zien. Het systeem achter de AI-module is ontwikkeld door verschillende oogartsen op basis van een database die al veel langer in de oogheelkunde wordt gebruikt. Het is alleen nu voor het eerst bereikbaar en bruikbaar voor opticiens. Bovendien is het systeem zelflerend. Stel dat de AI-module een foto goedgekeurd heeft, maar later op basis van een vergelijkbaar geval tot de conclusie komt dat er toch meer onderzoek nodig is, dan krijgen wij daar een melding van en kunnen we actie ondernemen”.

Alles-in-één oplossing met de CNXT® softwareparaplu

Het totaalplaatje is wat de DNEye® in Otto’s ogen onderscheidend maakt: “Het is een combinatie van het apparaat en de goedwerkende softwareparaplu die daaronder hangt: CNXT®. De efficiëntie van de oogzorg, het visualiseren van je glasadvies en het bestellen van de glazen, dat zit allemaal mooi aan elkaar gekoppeld. Je hoeft niet te switchen tussen verschillende programma’s. Daarmee bespaar je veel tijd die je kunt besteden aan je klant in plaats van administratieve klikjes en scrolletjes. En als kers op de taart: kiest een klant voor B.I.G. EXACT® brillenglazen, dan is er een consumentenapp die de data op een leuke manier bundelt en aanbiedt. Het cirkeltje is helemaal rond”.

Waarom de DNEye® scanner 3 een unieke investering is

Voor wie is de DNEye® 3 een aanrader? Otto, lachend: “Niemand! Dan blijven wij de unicorn op dat gebied. Maar zonder gekheid: elke zelfstandige opticien die werkt vanuit liefde voor het vak en wil investeren in de klant. We proberen in onze winkel altijd een mix te maken van technologie, oogzorg en stijl. Deze drie vormen een sterke basis voor je bedrijfsvoering. De DNEye® scanner-technologie is een handvat om jezelf een stuk daadkrachtiger en beter geïnformeerd te maken. Je kunt beter advies geven en je klant merkt dat de gezondheid van hun ogen gewaarborgd is. Het is de ideale tool om het maximale uit je kennis, kunde en ondernemerschap als opticien te halen. Echt een investering in je reputatie en vakmanschap”.

www.rodenstock.nl