40 jaar brildesigns uit de hoge HOET

Eerder dit jaar vierde Hoet Design het tienjarig bestaan van hun merken Hoet Couture en Cabrio. Inmiddels hebben Bieke Hoet en haar vader Patrick nog een feestelijke mijlpaal bereikt: hun 40-jarige jubileum in de optiek. Reden genoeg om door hun bril naar verleden, heden en toekomst te kijken.

In deze 40 jaar heeft Hoet een flinke stempel op de brilmode gedrukt. Door met het merk Theo als eerste brillen te lasersnijden uit plaatmateriaal, ontstonden iconische modellen als de balkenbril. Ook de Laces-brillen, ontworpen voor de wereldtentoonstelling in Japan in 2005, maakten grote indruk. Bieke: “Verschillende monturen, ontworpen door mijn vader voor Theo, werden gedragen door bekende mensen zoals Tom Lanoye, Bill Gates en Elton John. Bart van Loo heeft inmiddels zijn derde Cabriobril. En Hoet Couture heeft zelfs Samuel L. Jackson als fan”! Het sleutelwoord achter het succes van Hoet? Innovatie. Patrick: “Dat was ook ons doel bij de oprichting van ons ontwerpbureau in 1997. Sindsdien blijven we innoveren voor de optieksector. Dit onderscheidt ons in onze ontwerpen. We blijven onderzoek doen naar nieuwe materialen en technieken vanuit andere industrieën om te zien of ze bruikbaar zijn voor de optiek”.

3D-printtechniek

In 2010 startte Hoet Design met onderzoek naar 3D-printtechnologie. Deze techniek bleek perfect te passen bij hun visie op duurzaamheid en design. Patrick: “Als ontwerpers staan wij aan het begin van het ontstaan van een product. Daarom kiezen wij voor een technologie waarbij we productieaantallen beter kunnen afstemmen op de vraag. Dit gaat hand in hand met de keuze van de high-end optiekboetiek als ons distributiekanaal en de eindconsument die we voor ogen hebben”. Bieke: “De brillensector is een businessmodel van massaproductie en fast fashion met elk seizoen nieuwe collecties. Dit leidt tot snelle productie van grote hoeveelheden brillen, wat resulteert in aanzienlijke onverkochte voorraden. Door te kiezen voor 3D-printtechniek kunnen we de monturen personaliseren en lokaal produceren. Door de goede kwaliteit hebben de monturen bovendien een lange levensduur. Gaat er toch iets kapot? Dan is elk onderdeel los vervangbaar en hoeft niet het hele montuur vervangen te worden. Daarnaast maakt deze techniek unieke en complexe vormen mogelijk die anders moeilijk te realiseren zouden zijn”.

Persoonlijke signatuur

Hoet Design maakt herkenbare monturen, maar dankzij de on demand-productie kan de klant ook zelf invloed uitoefenen op het eindresultaat. Bieke: “Het start met de kleur van het montuur binnen een aangeboden kleurengamma voor de Cabrio-collectie. Voor Hoet Costume, die vooral in een combinatie van kunststof en metaal aangeboden wordt, ligt de nadruk meer op het aanbod van een aantal standaardmaten. De Hoet Couture-brillen gaan nog een stukje verder: de standaardmaten én elke maat daarbuiten zijn mogelijk in een drietal kleuren. Uiteindelijk zetten we op elke Hoet Couture bril de naam, het telefoonnummer of een andere gravure naar wens van de klant in de veer. Als kers op de taart kan de klant het montuur nog met edele metalen of stenen laten decoreren tot een echt juweeltje”. Het voordeel van on demand is dat er geen winkelvoorraad nodig is. Wat heeft dat voor gevolgen voor de levertijd? Patrick: “Dat is afhankelijk van de collectie. Voor Cabrio en Hoet Costume is de levertijd 2 weken. Voor Hoet Couture hanteren we een leveringstermijn vanaf 4 weken, afhankelijk van de mate waarin gepersonaliseerd is”.

Toekomstvisie

De familie Hoet zit al zes generaties in het optiekvak en het is duidelijk dat ze nog genoeg ideeën hebben voor de toekomst. Bieke: “We zetten momenteel volop in op internationalisering, waarbij het vinden van de juiste partners essentieel is. Tegelijkertijd evolueert onze collectie in verschillende richtingen, zowel qua prijscategorie als vormgeving, om tegemoet te komen aan de behoeften van diverse markten. Innovatie is onze passie en drijfveer, en het verrassen van onze klanten is wat ons motiveert.”

Jubileumbril

Ter ere van het 40-jarig jubileum ontwierp Hoet Design een nieuw montuur. Het randloze model, dat tijdens de SILMO gepresenteerd werd in bètavorm, wordt momenteel verfijnd en zal op MIDO als compleet afgewerkt montuur gelanceerd worden. Bieke: “De toevoeging van een randloos model is een waardevolle stap in onze collectie en draagt bij aan ons traject van internationalisering”.

Onuitputtelijk

Wie steeds de grenzen opzoekt van wat mogelijk is, loopt uiteindelijk tegen beperkingen aan. Voor Hoet Design is dat geen probleem. Bieke: “Beperkingen zijn gewoon brandstof voor creativiteit! Zowel 3D-printen als traditionele technieken hebben hun grenzen, maar juist daar vinden we de kans om van een nadeel een voordeel te maken. Neem onze Cabrio HDS-reeks: voor het montuurfront gebruikten we DLP-technologie—perfect voor strakke translucide vormgeving. Maar voor de veren? Daar liet DLP het een beetje afweten. Daarom schakelden we over naar SLS-technologie, waardoor we een metalen kern konden toevoegen voor extra veerkracht en aanpasbaarheid. Het resultaat is een bril die zowel slim als stijlvol in elkaar zit. Innovatie is onuitputtelijk”. Op de vraag of er nog nieuwe merken uit de brillenkoker gaan komen, wordt geheimzinnig geglimlacht. Patrick: “Wie weet… er is nog volop ruimte en zeker genoeg creativiteit voor nieuwe merken die de naam ‘Designed by Hoet’ kunnen dragen”.

VOOR MEER INFO: www.hoet.be

Tags: